Monday, April 11, 2011

Enzim

Apakah itu enzim?

Enzim adalah molekul protien khusus memudahkan sebahagian besar proses metabolisme tubuh seperti memberikan tenaga, mencerna makanan, membersihkan darah anda, membersihkan tubuh dari produk sisa dll.

Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan utama - enzim metabolism dan enzim pencernaan

Kepentingan enzim

Tanpa enzim dalam tubuh anda, anda masih bole mengikut pelan nutrisi anda dan mengambil pelbagai suplemen diet dan suplemen vitamin, namun tanpa enzim, vitamin tidak akan diserap ke dalam sistem anda dan hanya melambatkan proses metabolisma dlm badan.

Dalam sistem percernaan dan metabolisma badan, enzim membantu dalam memerangi penuaan, penurunan berat badan, menurunkan kolestrol, membersihkan usu besar, menghancurkan lemak, menguatkan sistem imuniti tubuh, meningkatkan kekuatan mental, detoksifikasi tubuh, membina otot dari protein, menghilangkan karbon dioksida dari paru2 dll.

Enzim makanan dibahagikan kepada tujuh kategori, antaranya: lipase (memecahkan lemak), protease (menghancurkan protein), selulase (menghancurkan serat), amilase (menghancurkan karbohidrat), laktase (menghancurkan susu), sucrase (menghancurkan gula) dan maltase (memecahkan zat bijirin)

Ketika kita memasak makanan pada suhu yang tinggi, kita telah menghilangkan enzim yang terkandung dalam makanan, dan ini akan menyebabkan makanan tidak dicerna atau dicerna dengan tidak sempurna dlm sistem pencernaan. Hal ini pada gilirannya akan menyebabkan makanan akan menjadi sumber pembiakan bakteria di dalam sistem anda, yang boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan.

Ketika kita mengambil simber enzim yang terdapat dalam makanan dari luar badan, enzim-enzim ini akan mula mencerna makanan tanpa bergantung pada sumber enzim yang sedikit yang dibekalkan tubuh, bagi mencerna makanan dengan sempurna.

No comments:

Post a Comment